Elkjøp går inn som sølvpartner hos Vålerenga Samfunn

Elkjøp går nå også inn som sølvpartner hos Vålerenga Samfunn. Det nye partnerskapet er en utvidelse av et allerede eksisterende og vellykket samarbeid i forbindelse med prosjektet Jobbsjansen.

Meningsfullt samarbeid

Vålerenga Samfunn har i flere år samarbeidet med Elkjøp Ullevål i forbindelse med prosjektet Jobbsjansen. Jobbsjansen er et arbeidstreningsprogram som hjelper unge voksne som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet med å komme inn i arbeidslivet eller tilbake til skolen. Programmet gir deltagerne kartlegging, kompetanseheving og har et stort og helhetlig fokus på personlig utvikling i veien til arbeidslivet. Elkjøp Ullevål har i dag ansatt tre kandidater som har kommet inn via Jobbsjansen.

Nå utvider Elkjøp samarbeidet med Vålerenga Samfunn ved at Elkjøp Norge går inn som sølvpartner hos stiftelsen. Det betyr at Vålerenga Samfunn får støtte til å finansiere og videreutvikle stiftelsens fire hovedprosjekter Vålerenga mot rasisme, jobbsjansen, inkludering og engaaktiv. Samarbeidet setter også klare rammer for avtaler om arbeidstrening i regi av Jobbsjansen-prosjektet for begge parter.

Daglig leder i Vålerenga Samfunn, Jannicke Aas, er glad for å få med Elkjøp på laget, og bedriften ser verdien i å ta et større samfunnsansvar.

– Vi er glade og stolte over at Elkjøp nå har gått inn som sølv-partner i Vålerenga Samfunn for 2021 og 2022.  Elkjøp er allerede stolt partner til Vålerenga elite, og at de nå utvider dette samarbeidet til også å gjelde oss i Samfunn setter vi stor pris på. Elkjøp er opptatt av å ta samfunnsansvar, og vi har mange sammenfallende verdier og tanker. Elkjøp støtter alle våre prosjekter via sitt partnerskap, med et spesielt fokus på Jobbsjansen.  De har et unikt opplærings- og utviklingsprogram for sine ansatte, og de er opptatt av å gi ansatte en mulighet til å vokse internt i bedriften. De verdsetter egenskaper som innsats, humør og stå- på vilje, og det er ikke nødvendigvis viktigst hva som står på CV-en. Dette er verdier vi jobber mye med i Jobbsjansen, og vi er glade for å ha en solid og kjent bedrift som Elkjøp på laget som er villig til å gi de som har falt litt utenfor en sjanse, forklarer Jannicke.

Fra arbeidsledige til verdifulle ressurser i Elkjøp

Stian Lindseth (28) og Ahmed Nassir (26) er i dag begge ansatt hos Elkjøp Ullevål, og har kommet inn via Jobbsjansen. Før de deltok på Jobbsjansen i 2017 og 2018, hadde både Stian og Ahmed lite arbeidserfaring. De hadde begge derimot mye teknisk kompetanse som de hadde opparbeidet seg gjennom interesse.

Ahmed hadde bygd sin egen pc og tatt fagbrev i dataelektronikk på vgs. Stian satt opp lokale servere på fritiden og utforsket IT-ferdighetene sine ved å for eksempel få den stasjonære pc-en hjemme til å kommunisere med laptopen uten kabel. De har begge også drevet med gaming som har også har bidratt til å utvikle deres tekniske kompetanse.

– Det er så mye konkurranse i arbeidslivet. Det var litt «noia» og være arbeidsledig. Man vet ikke hvordan man skal gå frem for å komme seg videre. Jeg søkte mange jobber før jeg ble med i Jobbsjansen, uten hell. Her på Elkjøp Ullevål kan vi få inn 100- 200 søknader på en stillingsannonse. Det blir vanskelig å konkurrere med selv om jeg har «dilla» mye på pc-en hjemme liksom, forklarer Stian med et smil om munnen.
– For min del hjalp det veldig å delta i Jobbsjansen og å få en praksisplass hos Elkjøp. Det gav meg noe å gjøre istedenfor å fortsette å sitte hjemme å skrive søknader, forklarer han videre.

Stian på support-avdelingen på Elkjøp Ullevål.

– Anser meg selv som en annen person i dag

I dag er Stian fulltidsansatt hos Elkjøp Ullevål der han jobber på support-avdelingen. Arbeidsoppgavene hans går stort sett ut på å jobbe på pc-er som kunder leverer inn med spesifikke problemer og oppsett av nye pc-er. Stian forklarer hva prosessen han har vært gjennom har betydd for han;

– For min del har det gjort veldig mye. Føler meg veldig heldig som fikk delta i Jobbsjansen, det ble litt som en redning for meg på det tidspunktet. Jeg anser meg selv som en helt annen person nå enn det jeg var da jeg begynte i Jobbsjansen. Har fått mer selvtillit, mer kompetanse, og bedre sosiale ferdigheter bare av å være i et miljø med forskjellige mennesker man må kunne omgås. Føler at jeg har utviklet meg mye, og at de fire siste årene har vært betydningsfulle. Det har vært gode år i Elkjøp, avslutter han.

Jobber ved siden av skole

Ahmed forklarer at han i likhet med Stian også søkte jobber overalt før han kom inn i Jobbsjansen i 2018. I dag jobber han deltid to – tre ganger i uken i butikken på Ullevål ved siden av studiet for å bli dataingeniør.

– Føler meg heldig som har kommet inn i Elkjøp og fikk delta i Jobbsjansen. På jobbsjansen lærte jeg å bli bedre kjent med meg selv og samarbeide med andre. Det var lærerikt. I dag trives jeg godt i jobben på Elkjøp.

Ahmed jobber med å ta imot kunder som kommer for reklamasjon og support, og noen ganger også som tekniker på support.

Ahmed tar imot kunder som kommer for reklamasjoner og support.

 

Kollektiv stolthet over å få ut folk i jobb

Operating manager ved Elkjøp Ullevål, Thomas Andersen, skryter av Ahmed og Stian og kan fortelle at de er gode ressurser i butikken.

– Arbeidsoppgavene på support er ikke bare enkelt, og ikke for alle. Man må være fokusert og holde tunga rett i munn. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det har hatt en stor betydning for dem å bli ansatt. Jeg tror nok at både kandidatene, mine ledere og meg selv føler på en stolthet. Vi er med på å få ut flere folk i jobb, og det er jo til fordel for både oss og dem, forklarer han.

Thomas forklarer videre at for å bli ansatt hos han ser han etter personer som tar initiativ, er pliktoppfyllende og gjør jobben de blir satt til. Når han tar inn kandidater i arbeidstrening varer det i tre måneder, også blir det tatt en avgjørelse om ansettelse etter det. Alle går igjennom et opplæringsløp som er i regi av kjeden i tillegg til et lokalt opplegg for butikken på Ullevål.

Ønsker å gi folk en sjanse i trygge rammer

Jan Erik Aaserød jobber i Elkjøp Norge som Head of HR og opplæring. Han forklarer at de i Elkjøp ønsker å gi folk en sjanse, og at de har klare forventninger som er enkle å forholde seg til.

– Når vi søker etter folk i Elkjøp ser vi mye mer etter hvem du er, enn hva du har gjort. Når vi ansetter, er vi mest opptatte av engasjement og motivasjon. I arbeidstrening får de prøvd seg. Noen får det til, andre ikke. Jeg tror at kulturen i Elkjøp med det konkurranseelementet kan inspirere mange til å gi gass, så lenge de har trygge rammer rundt seg.

Et godt utgangspunkt for trygge rammer er god opplæring. I Elkjøp brukes det mye ressurser på oppfølging og opplæring. Det er omfattende opplæringsprosesser som inneholder onboardingsprogram og klasseopplæring. Kjeden er opptatte av å inspirere og å skape kultur blant de ansatte.

-Fantastisk rekrutteringskanal

Det å ta inn kandidater i arbeidstrening og gi dem en mulighet til å vise seg frem kan være verdifullt både på individ- og samfunnsnivå. Jan Erik er opptatt av samfunnsansvaret kjeden har i hele Norge for å skape et mer inkluderende arbeidsliv, og ønsker å få frem de gode eksemplene for å få flere Elkjøp-butikker til å rekruttere mer gjennom arbeidstrening.

-Det å få inn folk gjennom arbeidstrening er en fantastisk rekrutteringskanal. Ved å se kandidatene i arbeidstrening får vi testet dem og de får vist seg frem, et sted å utfolde seg og føle seg verdfulle. Det er ekstremt mye fine folk som er uheldige og faller litt utenfor eller mister motivasjonen. Hos oss kan vi hjelpe til å tilrettelegge for mestring og at folk blir motivert, forklarer Aaserød engasjert.

Vi i Vålerenga Samfunn gleder oss til samarbeidet med Elkjøp og ser frem til å ta et felles ansvar for å hjelpe enda flere inn i arbeidslivet i årene som kommer.

Elkjøp går inn som sølvpartner hos Vålerenga Samfunn
Rull til toppen