Utstyrsgiganten skal kle hele klubben i kongeblått fra 2022.
Vålerenga-familien og utstyrsgiganten adidas har signert en femårig avtale – fra 1. januar 2022 ut sesongen 2026. De kjente tre stripene skal brukes av hele klubben – fra topp til bredde, dame, herre og samfunn. I Vålerenga Samfunn kles deltagere fra våre prosjekter som Gatelaget, Jobbsjansen, Ung Leder Vålerenga, flyktninglaget og gåfotballaget i Vålerenga-tøy, og det å gå med likt utstyr med logoen på brystet er for mange en verdifull tilhørighetsmarkør.
adidas var utstyrsleverandør både på 90-tallet og senest fra 2011-2015. Det er med andre ord ikke første gang partene samarbeider, og det er flere i klubben som gleder seg stort til de fem neste årene.
– Det blir utrolig kult med adidas fra neste sesong og det er noe hele spillergruppa ser frem til. adidas representerer en «fresh» merkevare med klær, sko og tøy man kan bruke både på og utenfor banen, sier damelagets Synne Jensen og får støtte av Osame Sahraoui:
– Jeg gleder meg veldig til å kle meg en i kongeblå adidas-outfit. Jeg er stor fan av fotballskoene deres fra før, og utstyret vi får nå er utrolig kult, sier teknikeren som har dratt mange tuneller med adidas-sko på beina.
Fra topp til bredde
Arne Næss har lenge vært trener i breddefotballen og bidrar nå på flere områder som frivillig i klubben.
– Jeg vil nesten kalle meg adidas største fan og husker godt da vi hadde adidas i klubben sist. Dette blir veldig godt mottatt av alle i og rundt Vålerenga, og jeg tror adidas representerer en merkevare barna/ungdommene i klubben synes er kult å bli assosiert med, sier Næss.
Avtalen omfatter at adidas skal kle opp alt fra barn i ungdomsfotballen til begge A-lagene, og for adidas var det avgjørende å kunne stå bak hele klubben.
– Vi i adidas har en ambisjon om å befeste vår posisjon som det fremste sportsmerket i Norden, og at vi nå inngår et samarbeid med Vålerenga er et steg i den retningen. Vålerenga er en stor klubb med en tydelig elitesatsing på dame- og herresiden, men også ungdomsfotball som er viktig for oss, sier Sports Marketing Director for det nordiske markedet, Elin Sundell Nilsson og fortsetter:
– Sammen med Vålerenga ønsker vi å skape uforglemmelige fotballopplevelser og sportslig fremgang gjennom stolthet, glede, passion og sosialt engasjement. Vi har muligheten til å påvirke mennesker gjennom sporten, avslutter hun.
På lag med supporterne
Markedssjef i Vålerenga Fotball Elite, Mehran Amundsen-Ansari og markedsansvarlig i Vålerenga Fotball, Jens August Dalsegg gleder seg veldig over det nye samarbeidet, og tror overgangen til adidas vil gi et løft for hele Vålerenga-familien.
– Vi setter stor pris på at adidas ønsker å bygge verdier på tvers av hele klubben. Det tror vi er et premiss for å lykkes med merkevarebyggingen for alle parter. At de i tillegg inkluderer supporterne i stor grad, vil gi en enda større tilhørighet, sier de.
For adidas har det vært svært viktig å lytte til supporterne når draktene for sesongen skal designes. Offentliggjøringen av årets drakter skjer i forbindelse med kickoff 26. mars, og talsmann i Klanen, Trond Larsen er svært begeistret over det nye samarbeidet.
– Det er helt fantastisk at Vålerenga nå skal spille med adidas, og for meg er dette en gledens dag. adidas står sterkt i internasjonale supportermiljø og også i Vålerenga. Jeg tror dette vil føre til en stor opptur i hele klubben, der alle blir like – både damer, herrer, barn og ungdom, sier Larsen.
Vi gleder oss til årene med adidas, og ønsker samtidig å takke Umbro for et godt samarbeid gjennom de seks siste årene.
PS: Når draktene lanseres på kick off 26. mars, er dette i samarbeid med 00Nation som har fått ansvaret for all innholdsproduksjon. Også bildene og videoen i denne saken.