Følg oss!

FacebookInstagram

Kommende aktiviteter

28 aug 2019
12:00PM -
Kamp Gatelaget: Vålerenga - Lillestrøm
29 aug 2019
12:00AM
Kick -off Forbildeprosjektet
04 sep 2019
12:00PM -
Kamp Gatelaget: Odd - Vålerenga
11 sep 2019
12:00PM -
Kamp Gatelaget: Fram - Vålerenga

Som en del av Stiftelsens helsefremmende arbeid, tilbys det et aktivitets- og livsstilsprogram for overvektige kvinner og menn i Oslo over 35 år. Programmet ble avsluttet tidligere i sommer, og deltagerne kan nå se tilbake på 12 uker med variert trening, ny kunnskap og nye bekjentskaper!

64310538 10161999676500296 3974184499423477760 n

Felles mål

Deltagerne har møttes en gang i uka for å jobbe mot det samme målet; å få en sunnere livsstil og å gå ned i vekt. Programmet har fokus på å gi deltagerne økt bevissthet rundt egen helse og langvarige endringer. Hver samling består av en halvtimes teoridel etterfulgt av en times trening.

Instruktørene for Active Fans, Maren Vik Edvardsen og Hanne Breigutu Letelier, synes har vært gøy og motiverende å følge vårens gruppe.

- Deltagerne er meget motiverte og lystne på økt kunnskap om hvordan å bedre helsen sin. Det gir meg mye motivasjon å bidra til deres økte aktivitet, og kunnskap rundt hvordan holde motivasjonen oppe og gjøre varige endringer slik at det de lærer faktisk bidrar til en livsstilsendring. Å jobbe med Active fans har vært meget lystbetont for meg, og det gir meg stor tilfredsstillelse å kunne dele min kunnskap, sier Hanne B. Letelier, som er fysioterapeut, osteopat og mental trener.

58670523 10161817516220296 4416867633320689664 n'

Minner om gymtimene på skolen

Heidi Fjellstad og Thomas Barlien er to av deltagerne ved vårens gruppe, og de synes det er motiverende at de er en gruppe som jobber sammen mot samme mål og at opplegget er variert slik at en kan finne hvilke treningsformer som passer for seg.

- Jeg syns opplegget er dritmorsomt! Det kule her er variasjonen syns jeg. Du får liksom noe av alt og det er noe for alle. Det minner meg litt om gymtimene på skolen. Hadde jeg kunne trent her fast to ganger i uka etter programslutt hadde jeg gjort det, for å si det sånn, sier Thomas.

- Også er jo disse damene som holder treningene kjempekule da, de gjør hele opplegget bare med måten de er på, tilføyer han.

- For meg er det veldig fint å kunne bli litt sterkere i kroppen. Fint å trene annerledes enn bare løping, da er det eneste jeg har gjort før, sier Heidi.

af222

Bilde: Heidi Fjellestad og Thomas Barlien har hatt mye glede av Active Fans denne våren.

Variasjon

I løpet av programmet har deltagerne fått prøve seg på mange ulike treningsformer innenfor ballsport, styrke, kondisjon, koordinasjon og bevegelighetstrening.

- Under planlegging vektlegger vi variasjon i aktivitetene fra gang til gang slik at deltagerne får prøvd ut så mange ulike aktiviteter som mulig. Dette gjør vi for å forsøke å bidra til at alle kjenner på motivasjon enten om det er via bevegelighets trening, kondisjon, ballspill eller styrke. Samtidig har vi hatt fokus på å vise de ulike aktiviteter innen alle disse ulike treningsformene, sier Hanne som er instruktør for tilbudet.

- Likevel har det vært en rød tråd gjennom programmet fra vår side. Det vil si at det har vært elementer av bevegelighetstrening og koordinasjon i alle øktene. Dette for å gi deltagerne en bedre kroppsbeherskelse som er viktig for å bedre den fysiske helsen, utdyper hun.

58755154 10161817515525296 8114727058044616704 n

Fra Zumba til trappeløp

Yoga, pilates, sirkeltrening, trappeløp, spinning, innebandy, Zumba, BOSU-ball trening, TRX og hinderløype er noen av de ulike treningsformene deltagerne har fått bryne seg på. For mange kan disse treningsformene virke «skumle» og ukjente, men instruktør Maren Edvardsen forsikrer om at dette kan gjennomføres som en lavterskel- trening uansett utgangspunkt.

-  En trenger ikke å kunne gå ned i spagaten for å drive med yoga eller ha latinske hofter for å danse Zumba. Poenget her er å ha det gøy med treningen, utfordre seg selv, å bli inspirert til å være fysisk aktiv og å finne hvilke treningsformer en trives med, sier Maren.

61348731 10161937134325296 9146102933794848768 n

Resultater

Deltagerne i programmet gikk i snitt ned 4,5 kg og 7 cm rundt midjen etter programmet som gikk over 12 uker. Blodtrykket har også gått ned, og på undersøkelse gjennomført i etterkant av programmet svarer alle deltagerne at de tror de kommer til å fortsette å trene og spise sunt etter at programmet er avsluttet.

Vålerenga Samfunn og instruktørene Hanne og Maren ønsker alle deltagerne lykke til fremover og takker for innsatsen! 

 

 


Stiftelsen Vålerenga Fotball Samfunn
Tel: 23 24 78 00. PB 6064 Etterstad 0601 Oslo. Besøksadresse: Innspurten 12 A, Inngang B, 5.etg. 0663 Oslo

Vi har 74 gjester og ingen medlemmer på besøk.

Kopirett © 2016-19 Vålerenga Samfunn. Alle rettigheter reservert. Webdesign © 2016-19 Web Norge.