– Veldig gøy å få tillit og ansvar

Markus Asbjørnsen (22) har stå-på vilje og klare ønsker om hva han ønsker å jobbe med, men hull i CV’en. Høsten 2023 ble han en del av arbeids- og livsmestringsprogrammet Jobbsjansen Ungdom og Gatelaget til Vålerenga. Siden nyåret har han vært i arbeidspraksis hos en av Vålerengas samarbeidspartnere, nemlig Clear Channel Norway AS. 

Vålerenga hele veien

Høsten 2023 ble Markus en del av Vålerenga Samfunn, men tilknytningen hans til klubben, går enda noen år tilbake i tid. Til tross for at den unge mannen er vokst opp i det som kan kalles Lillestrøm-land, har han de siste fire – fem årene vært ihuga Vålerenga-supporter, både på Jordal og Intility.

– Det begynte med at stefaren min tok meg med på hockey-kamp, og etter det så ble jeg frelst! Også har jeg blitt veldig godt tatt imot av supportermiljøene både rundt hockeyen og fotballen, og siden det har det bare balla på seg, forklarer han. 

Høsten 2023 ble Asbjørnsen deltager i arbeidstreingsprogrammet Jobbsjansen Ungdom, og kombinerte sin deltagelse der med å også ta del i Stiftelsens Gatelag. Hverdagen endret seg fra mye stillesitting, til en hverdag med fotballtreninger to-tre ganger i uka i tillegg til ulike kurs og sosiale samlinger i forbindelse med Jobbsjansen- programmet.

– Jeg har blitt veldig godt tatt imot av Vålerenga Samfunn. Det har hjulpet å få tett og god oppfølging, og få beveget meg ved å trene med Gatelaget. Jeg har alltid følt meg velkommen når jeg har kommet hit, forklarer han.

Funnet sin plass hos Clear Channel Norway

I Jobbsjansen-programmet viste Markus stå-på-vilje og motivasjon, som resulterte i at han fikk muligheten til å ha arbeidspraksis hos en av klubbens samarbeidspartnere, nemlig Clear Channel Norway. Clear Channel er et av Norges ledende utendørs medieselskaper. I tillegg til å være en plattform for annonsører, så er det også opptatt av å bruke plattformen sin til å bidra positivt til samfunnet. 

Under Jobbsjansen- programmet kom det tidlig frem at Markus ikke visste akkurat hva han ønsket å jobbe med, men at han ønsket å jobbe med noe innenfor interessene hans foto, kommunikasjon og media. Siden nyåret har han vært hos Clear Channel tre dager i uka, og virkelig fått prøve seg på ulike arbeidsoppgaver innenfor feltet han ønsket å jobbe med. Arbeidsoppgavene hans varierer, men det kan for eksempel være å lage designutkast til reklamer på bestilling fra kunder, ulike foto- oppdrag, video-redigering og organisere bilder i bedriftens «mediahub». Markus er strålende fornøyd med at han får muligheten til å fordype seg i interessene sine, og lære mer om hvordan bransjen fungerer;

– For en med hull i CV’en er det veldig fint å få denne muligheten. På sikt ønsker jeg å jobbe innenfor feltet, så det er veldig fint å lære hvordan bransjen fungerer. Også er det bra å få jobbe med interessene mine, det gjør det lettere å komme på seg på jobb og utføre arbeidsoppgavene jeg får, forklarer han. 

Videre forklarer Markus hvordan han opplever at Jobbsjansen og arbeidspraksisen hos Clear Channel har ført til at han har utviklet seg. 

– Det er gøy å se utviklingen jeg har hatt. Jeg har fått klarere rammer og rutiner i livet, og bedre døgnrytme. Jeg har også fått tilbakemelding fra selgere at designutkastene mine har blitt bedre, og det ser jeg selv også. Det er veldig gøy å få tillit til å gjøre oppgaver selvstendig, og å ha ansvar, sier han.

Markus forteller at det for øyeblikket er tre digitale reklameflater i bybildet som han har bidratt til å lage. 

– Det er veldig kult å se kampanjer jeg har vært med på å lage i bybildet. Jeg kjørte forbi en på Bislett her om dagen, og kjente at jeg ble stolt!

Markus på plass på kontoret til Clear Channel med egen kontorpult.

– Opptatt av å ta samfunnsansvar – og ikke bare pynte oss med det!

Fornøyd trio: Andre Næss (t.v) er grafisk designer og følger opp Markus (i midten) i det daglige. Cecilie Foss (t.h.) er markedssjef.

Clear Channel er en bedrift som gang på gang viser seg å gå i bresjen for sosial bærekraft og samfunnsansvar. Gjennom tidligere samarbeid med klubben, har Clear Channel eksempelvis vist at de tar samfunnsansvar ved å bruke sine flater til å få frem budskap om anti-rasisme og like muligheter mellom kjønnene. 

Da de ble spurt om å ta imot en kandidat i arbeidspraksis fra Jobbsjansen, var svaret ja. Erfaringen er at ved å tilrettelegge litt, får de til gjengjeld god hjelp med arbeidsoppgaver og et rikere mangfold på arbeidsplassen.

– I Clear Channel er vi opptatt av å ta samfunnsansvar – og å gjøre jobben, og ikke bare pynte oss med det. Vi er en arbeidsplass med en åpen og varm kultur, som kan hjelpe folk ut i arbeidslivet. Her skal alle være akseptert og velkomne – uansett forutsetninger, bakgrunn og behov. Det å ha folk i arbeidspraksis beriker mangfoldet i personalet og gjør oss flinkere til å tilrettelegge, forklarer Cecilie Foss, Head of Marketing i Clear Channel Norway.

Den åpne og varme kulturen som Cecilie beskriver, ser ut til å stemme godt med Markus sitt møte med bedriften. 

-Jeg har fått god oppfølging og føler at det er lav terskel for å be om hjelp. Jeg har blitt veldig godt tatt imot av alle her egentlig. Det er en morsom gjeng som jobber her – gode kollegaer. De er veldig inkluderende og spør meg om å bli med på ting, forklarer Markus.

About Author

– Veldig gøy å få tillit og ansvar
Rull til toppen