Diversity Wins

Vålerenga Samfunn starter opp et nytt prosjekt høsten 2023 kalt «Diversity Wins» for skoler og  fotballklubber i nærområdet. Prosjektet har som formål å spre kunnskap om hvordan takle diskriminering og rasisme, og lære om mangfoldet i samfunnet.

Diversity Wins på skoler i nærområdet i korte trekk:

  • Vålerenga Samfunn leverer undervisningsmateriell til klassene som består av en arbeidsbok for hver elev og en undervisningsmanual til lærerne med pedagogisk opplegg og øvelser
  • Innholdet i undervisningsopplegget er på totalt fem skoletimer, og tar for seg temaer som diskriminering, rasisme, seksualitetsmangfold, kjønn og likestilling
  • Lærerne fra skolene som deltar i prosjektet må delta på to workshops på Intility arena som består av infomøte og utdeling av materiell og workshops om temaene. Det vil være kompetente og ledende organisasjoner innenfor områdende seksualitetsmangfold og anti-diskriminering som holder workshopene. 
  • Vålerenga Samfunn arrangerer et avslutningsarrangement for alle elever og lærere som har vært med på arrangementet på Intility arena. 

Diversity Wins for gressrot- klubber i korte trekk: 

  • Vålerenga Samfunn skal øke mangfoldskompetansen i klubben
  • Trenere og Unge Ledere deltar på Workshop om antidiskriminering og seksualitetsmangfold i regi av Vålerenga Samfunn. 
  • Trenere og Unge Ledere som er skolert i disse temaene gjennomfører deretter undervisningsopplegg for de ulike lagene i klubben
  • Programmet for klubber består av en fellessamling sammen med andre lag, en egen samling per lag og et avslutningsarrangement på Intility Arena 

European Fotball For Development Network

Vålerenga Samfunn samarbeider med den internasjonale stiftelsen European Fotball Development Network (EFDN) for å gjennomføre prosjektet. Prosjektet gjennomføres i syv ulike europeiske klubber og seks ulike land. De andre klubbene som deltar i prosjektetet parallelt er; Bayer Leverkusen, Club Brugge, Excelsior Rotterdam, Foundation Alcoraz, Rangers FC, og Real Betis. 

Rull til toppen